Souboj skupin
Tato pravidla upravují boj v aréně na základě zkušeností z minulých ročníků Díry a Kekelové ligy. Vlivem poměrně velkého počtu bojujících a systému boje dochází k úrazům, které mají tato pravidla za cíl minimálně omezit. Rozhodně však nejsou vyčerpávající, rozhodčí nikdy nevidí vše a všechny bojující prosíme, aby bojovali v duchu fair play a zdravého rozumu.
Vlivem adrenalinu se možná prohra může v danou chvíli zdát jako největší křivda na světě, ale myslete na to, že se po víkendu zase všichni potřebujeme vrátit v pořádku k rodinám, partnerům (případně i práci, škole) a i Vy můžete být jednou v pozici svého soupeře.
1. Základní pravidla
• Boj probíhá v aréně s pevným ohraničením (šraňky).
• Vítězem kola se stává sark, který eliminuje všechny soupeře (tzv. last man standing), viz odstavec 5.
• Vítězem se stane ten sark, který vyhraje dvě kola.
• Souboj není časově omezen.
2. Sark
• Sark musí mít minimálně 6 členů, maximum je 8.
• Sark si zvolí kapitána, který jediný může komunikovat v případě sporných situací.
3. Povinná výstroj člena sarku
• přilba s batvatem nebo vývazem a řemínkem pod bradu
• krytí tváře, např. přilba s nánosníkem a lícnicemi nebo „klobouk“ a vysoké podbradí
• ochrana krku, např. kožený nákrčník, vycpaný límec na prošívanici
• vrstvy na krku se musí překrývat tak, aby byla vždy kryta páteř
• velmi doporučujeme ochranu kolen (např. vycpané nohavice nebo myšky) a holení
• historizující obuv s koženou / hladkou gumovou podrážkou (žádné „kanady“ ani jiné moderní boty)
4. Výzbroj
• K soubojům jsou používány pouze měkčené zbraně, není možné používat zbraně obsahující kovové části v oblasti, kterou je zasahován protivník.
Kombinace štít + jednoruční zbraň
Štít musí mít hrany obaleny surovkou, plátnem nebo provazem.
Minimální délka sečné zbraně činí 60 cm, drtivé 50 cm.
Drtivé zbraně musí být měkčeny do 1/3 délky.
Obouruční zbraň
Cepy nejsou povoleny.
Délka obouruční zbraně je minimálně 120 cm a maximálně 200 cm.
Měkčení je nutné ve 2/3 délky zbraně.
Obouruční zbraň je nutné držet po celou dobu oběma rukama, není dovoleno používat ruku bez zbraně k povalování soupeře.
V případě nejasností ohledně zbraní doporučujeme předchozí domluvu.
5. Pravidla pro boj
• Kola se účastní vždy maximálně 5 členů sarku.
• Střídání je povoleno pouze mezi koly.
• Bojovat lze pouze při splnění podmínky „plných rukou“.
• Souboj řídí šéf arény (Grad) a jeho čtyři pomocníci (Gazgradi).
• Grad posuzuje sporné momenty a konzultuje skrze kapitány stížnosti bojujících.
• Grad také provádí kontrolu zbraní před každým soubojem.
• Souboj začíná Gradovým zvoláním SHABRAK, odmávnutím a úderem gongu.
• Souboj je přerušen Gradovým pokřikem PUZGH a praporkem sudího.
• Vítězem se stává sark, který eliminuje všechny soupeře.
• K eliminaci dochází vytlačením z arény a při kontaktu třech bodů se zemí (chodidla jsou první dva body a vždy jsou uvažovány v kontaktu se zemí).
• Za třetí bod je považováno i opření se štítem o zem. Za třetí bod není považováno opření se o ležícího soupeře (to však neplatí pro ruku/štít za jeho zády).
• K eliminaci dochází v případě ztráty zbraně/štítu, takovou zbraň není možné zvedat. Zároveň není dovoleno vzít si jinou zbraň.
• V případě sporných/nepřehledných situací může být bojovník eliminován i rozhodnutím rozhodčího.
• Eliminovaný bojovník zaujme pozici, ze které je zřejmé, že se již neúčastní boje, v ideálním případě opustí arénu, smrt se nehraje.
• Kolo může být dále ukončeno za stavu bojovníků 5 vs. 1 nebo 4 vs. 1 ve prospěch sarku s vyšším počtem žijících bojovníků.
6. Pravidla pro boj na šraňkách
• Přes šraňky nesmí přesahovat žádná část těla bojovníka kromě níže uvedeného.
• Dovoleno je přidržovat se za vrchní trám šraňků pomocí paže a předloktí (tzv. kuřecí křídlo), dlaň a zbraň však musí být v aréně.
• Boj u hrazení je kontrolován rozhodčími, kteří mohou boj přerušit a nařídit odstoupení od šraňků, případně udělit varování apod.
7. Techniky
Povolené
• zásahy zbraní do těla kromě rozkroku, kolen, krku a obličeje
• navalení štítem
• skládky
Zakázané
• kopy
• údery hranou štítu
• páky
• údery neměkčenou částí zbraně (spodní část topora, hlavice meče...)
• body (mečem, tesákem...)
• tahání za helmu
• škrcení
• cílené a opakované útoky na oblast kolen
• údery pěstí
8. Karty
• Karty uděluje Grad na základě podnětu Gazgradů a vlastního uvážení.
• Karty jsou udělovány členům sarku v případě hrubého porušení pravidel, např. nesportovní chování, použití zakázaných technik apod.
ŽLUTÁ KARTA
• Žlutá karta se uděluje za nesportovní chování, záměrné, opakované či závažné porušení pravidel.
• Pokud bojovník obdrží dvě žluté karty v daném zápase, je okamžitě vyloučen z arény bez možnosti vystřídání. Vyloučení platí do konce zápasu.
• Žluté karty jsou zapisovány v průběhu turnaje, pokud jeden hráč obdrží třetí žlutou kartu, dostane zároveň kartu červenou.
ČERVENÁ KARTA
• Červená karta může být udělena za zvlášť závažné porušení pravidel, případně ignorování varování rozhodčích nebo vědomé způsobení zranění. Lze ji dostat také za nesportovní chování (např. házení výstroje).
• Člen sarku končí v celém turnaji a může být rozhodnutím soudce vystaven veřejnému opovržení a hanbě. Pokud tímto počet členů v sarku klesne pod 5, končí celý sark.
• O červené kartě nelze diskutovat.
Závazná pravidla pro boj v turnaji skupin (např. držení se šraňků, výměna zbraní, odchod bojujících apod.) budou vysvětlena před jeho začátkem (nejspíše v pátek večer). Účast kapitána na poradě je povinná. Účast ostatních členů na briefingu je možná, avšak dotazy a připomínky musí komunikovat skrze kapitána.
Částečně editováno, text vytvořila Ostravská kekelová liga.